Praktikinstitution Soralu:

Praktikinstitution Soralu:
Adr.: Qernertunnguanut 1, postboks 2194, 3905 Nuussuaq. Det er hertil alt vores post også skal sendes.

onsdag den 27. august 2008

Logbog d. 4. august 2008

Så er vi landet på Grønland og endelig fået oprettet internet så vi kanm være i forbindelse med omverdenen:

Vejret er fantastisk i dag. Det føles som 25 grader, men er nok i virkeligheden kun 10 eller 15 grader. Det føles meget varmere pga. den tørre luft, som er heroppe. Hjemme er luften meget fugtig og får vejret til at føles koldt, men her er det omvendt. Solen står højt på himlen og jeg skal hen og tage bussen for 1. gang. Her eksisterer ikke busterminal, busserne kører simpelthen bare rundt og rundt i byen, så der er kun en retning, man kan stige på. Jeg var nu ikke helt sikker i busplanen endnu og fik da også kørt for langt og måtte gå et stykke, men heldigvis det var godt vejr. :) Der eksisterer kun rute 2, rute 3 og rute X3, i myldretrafikken om morgen og aften er der så 2 ekstra busser sat ind. Passer bussen ikke bruger mange at tage en taxa, dem er der rigtig mange af i byen.

Degt er min første dag på arbejde. Min vejleder Karina Jørgensen og Lederen Louise er begge stadig på ferie og kurser i Danmark. Sommerferien er længere heroppe end i Danmark, de fleste skolebørn starter først i skole d. 19. august til gengæld er der vidst ikke noget der hedder efterårsferie og vinterferie, juleferie er jeg i tvivl om. Min børnehave har i hvert fald åben såvidt mine kollegaer ved.

Min vejleder de første uger heroppe er afdelingslederen Mette. Hun er utrolig sød og søger virkelig at gøre alt for at man føler sig velkommen. Hun viste mig først rundt på institutionen og forklarede hvorledes rummene var tænkt til at benyttes. Jeg er ikke den eneste nye i huset. Børnehaven er først åbnet i marts i år og derfor er alle ret nye. To nye personale startede med mig i dag, en støttepædagog til specialafdelingen og en souchef til vuggestuen. Sammen med Mette fik vi alle tre en kort introduktion til børnehaven og personalepolitikken. Jeg fik samtidig en mappe med alle vigtige papirer og nøgle til huset.

Mit indtryk af børnehaven er enorm positiv. Personalet er smilende og meget imødekommende. De arbejder meget på, at alle skal føle sig velkomne og det giver en rigtig god atmosfære. Tingene bliver taget stille og roligt og der er intet stress på. De fysiske rammer er fantastiske. Hele huset er jo nyt og det i sig selv giver nogle dejlige lyse, nye og smarte rum.
På min stue er der stol med navn til hvert barn, hver har sin egen plads i gardauropen og egen tandbørste, som bruges efter frokostmåltidet. Frokosten bliver lavet i børnehaven af en køkkenassistent hver dag. I dag fik vi rugbrød, makrel, æg, banan og hjemmelavet leverpostej. Der bliver gået meget op i sund mad. Pædagoger og medhjælper har ret til et pædagogisk måltid, dvs. mest et symbolsk måltid sammen med børnene for at vise dem, hvordan man spiser pænt.

Ved frokosttid skiftes personalet i børnehaven så til at holde pause. Mens to spiser med børnene, spiser de to andre personaler i pauserummet og holder deres pause samtidig.
Til forskel fra en dansk institution er det iorden at personalets egne børn går på samme institution og at personalet ordner pengesager i arbejdstiden, hvis ikke andet er muligt for vedkommende. Det er nok fordi institutionens medarbejder alle arbejder 40 timer om ugen og inde i byen lukker banker kl 3 senest samt læger og tandlæger. Alle sådanne specielle aftaler skal dog laves og aftales mede en i ledelsen før det er iorden.

Det var en god første dag på arbejde!

Håber I derhjemme også er kommet godt igang med praktikken. I må endelige skrive pr. skolemailen, den kan jeg også endelig komme ind på ;)

Ingen kommentarer: